READING MODE  
Informasi Komputer & Teknologi Terkini

AirAsia : Nak Jadi JuruTerbang? Tulis Blog!

Diterbitkan pada March 9, 2009 oleh

Dunia blogging tempatan kini sudah berubah ke tahap yang tidak kita imaginasikan sebelum ini. Sekiranya sudah biasa kita dengan berkenaan seseorang yang menulis mengenai hiburan, diresap ke dunia wartawan hiburan dan sebagainya. Kini, AirAsia pula memperkenalkan cara baru untuk pemilihan bakal juruterbang pelatih, iaitu melalui sebuah pertandingan menulis blog. Menarik bukan?

AirAsia
Lencana JuruTerbang AirAsia [via]

Melalui pertandingan tersebut, sesiapa yang berminat untuk menjadi juruterbang pelatih boleh menulis mengapa mereka ingin menjadi seorang juruterbang. Pertandingan tersebut diadakan antara 1 April hingga 15 April, dan 10 peserta yang berjaya, akan diresap ke dalam latihan juruterbang pada bulan Ogos kelak. Walaubagaimanapun, masih terdapat beberapa syarat lain yang perlu dipatuhi sebelum anda menyertainya.

Terdapat 68 komen
Komen Popular
Keseluruhan Komen
  1. Aku rasa kalau bagi kat kita blogger semua bawak kapal terbang alamat nya terempasla, sbb semua pandai tulis blog, mesti dapat nya.

    • kerja sebagai juru terbang ni memerlukan keberanian yang terlampau!!!! klau tkt ckp je??kita kerja ni kena redha> sbb ajal maut ditangan allah tahu!!!

  2. Bahaya betul nih… Takut2 masa dekat atas udara nanti, boleh pulak dia update blog dia ceritakan pengalaman di udara. Fuh… Bahaya… Bahaya…

    • bagi aku takut tu letak ketepi.asalkan dapat jadi juruterbang sudah.sbb cita2 aku adalah untuk menjadi juruterbang

    • dasyat bnr tu klu jd pm kn tulis blok…tak tau la apa lgi pasni bolh jd dgn blok2 yg ada

    • Maaf kerana mengganggu, saya cuma nak tanya, adakah awak berminat untuk bergelar seorang juruterbang?

      • mestilah!!saya akan pastikan ia menjadi kerjaya saya satu hari nanti!! saya akan pasti saya mendapat lesen juru terbang peribadi dan memegang jawatan tertinggi seorang juru terbang wanita dalm usia yang muda????…

  3. I want to become a pilot
    Can u help me to find out the book that can i become a pilot

    Thanks

  4. saya suka tnta kapal terbang dr kecik ag…cita2 saya nk jd pilot..berikan saya peluang

  5. jom ah join ramai2..sy nt giler dgn kplterbg ni tapi mcm xder rezeki jerr..sdh dn kuciwa btolllll…

  6. fuhhhh…kalu la teman yang dapat, mmg best lah…impian teman tu…tapi ape nk wat teman dah terjebak ngn dunia IT…huhuhuhu…

  7. cita-cita saye ialah menjadi juruterbang yang berjaya suatu hari nanti…..amiiiin

  8. saya bercita-cita nak jadi juruterbang wanita… tapi? apa langkah pertama saya???
    mesti mempunyai kelulusan apa?

  9. best nye….aku brcita2 nak jd pilot…dapat bawak flight….ku ingin terbang di tinggi awan bersama bintang bersama bulan…………..aku hafal lagu ni.

  10. best nye…aku bercita cita ingin menjadi pilot sejak di bangku sekolah lagi….aku harap bila besar nanti insyaallah cita cita ku tercapai.amin……

  11. Saya sememangnya berminat untuk bergelar seorang juruterbang sejak berumur 9 tahun di mana saya nenyuruh ibu saya untuk membeli permainan pesawat.. Sejak dari itu, saya bercita-cita untuk menjadi pilot.. Saya amat berharap agar impian saya untuk bergelar seorang juruterbang pada masa akan datang insya-ALLAH akan tercapai.. AAAMIIIIIIIIN…

  12. dengan hati yg terbuka mnulis blog ini dgn harapan ada sinar untuk menjadikan cita cita aku untuk jd pilot satu realiti.byk da dgr rmai girl da jd pilot skang,so i take this opprtunity to chllenge them.saya mmg slalu surf dlam intrnet,mne nk cri form or whtever yg bkaitan dgn pngmbilan baru bg pilot.memandangkan sy bru lpas spm,byk yg sy tak thu cmne nk cntact dgn agnsi2 pnerbgn ni.so hopefully by this,saya dapat sdkt sbyk maklumat yg penting.salam

  13. saya sukakan cabaran.pengalaman dan juga minat saya terhadap alam penerbangan,menarik perhatian saya.soalan kenapa saya mahu menjadi seorang juruterbang?.pertama atas dasar minat.kedua pengaruh daripada seorang wanita yang kini bergelar juruterbang komersial.ketiga sudah jatuh hati dengan kapal terbang lalu ingin sekali merealisasikn impian ini.keempat pula,pengalaman sebagai seorang juruterbang.
    kesimpulannya,impian saya untuk menjadi juruterbang sama sekali tidak akan lupus..

  14. saya amat minat dalam bidang juruterbang sejak dari kecil lagi. boleh ke saya menjadi juruterbang?

  15. saya berumur 14 tahun ,……saya ingin menjadi juruterbang….seya mula meminati utk jadi pilot sejak masa darjah 3 kerna rumah saya menjadi laluan perlepasan …..slalunye sya melihat pesawat AirAsia dan Malaysia Airlines,,,:)

  16. saya skunk berumur 13 taon dan bercita-cita nk jd pilot.sebab saye suker nk jd pilot adalah kerana ianya mencabar dan jarang org kiter nk kerja ni.law sye abis spm nanti nk trus mntak jd pilot bleh x ek

  17. saya bercita2 ingin menjadi seorang juruterbang….sebab apabila saya memandang ke langit dan melihat kapal terbang lalu…..saya rasa cemburu…..saya ingin sekali memandunya…..walaupun kawan2 saya selalu perkecilkan cita2 saya….tapi saya anggap itu sebagai satu dorongan buat saya….akan saya buktikan bahawa….tiada yang mustahil…..

  18. beznyerrr nak jd pilot.. bawakkk treler pown x leh nak lwan… sia2 arr bljrr tinggi melayut smpai naik gayat tp wak kete kecik jewk…mzt arr nak pling bsarrr..mak aq gak suwoh aq wak dye naik skali..katenye nak pgang awan n klu ade rezeki jmpa scha..hahak! pling pnting gaji banyakkk…bley snangkan mak bpak! k arrr salam impian

  19. saya ingin bertanyakan kepada rakan2..saya ingin menjadi pilot..bolehkah nak ambik ijazah dulu baru nak jdi pilot..adakah ia akan diterima oleh syarikat penerbangan

  20. saya pelajar lepasan SPM 2010. Saya bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang. ia kerana tugas ini sangat mencabar dan menguji penguasaan kita di udara. selepas memperolehi keputusan SPM jurusan penerbangan apa yang perlu saya ambil dan di manakah ? terima kasih

  21. saya nak sangat2 jadi pilot…saya suka baju pilot…apabila pakai nampak cute sangat…tapi saya seorang perempuan…saya tak pernah nampak pun perempuan pakai baju seragam pilot…saya yakin sangat2 orang perempuan pun boleh jadi pilot….jsaya yakin sangat2 saya boleh jadi pilot…itu adalah cita2 saya dan saya mnesti mendapatkannya…i’m believe myself…apa2 pun saya tunggu keputusan spm saya pada bulan 3 2011…

  22. saya pelajar smttj.saya berumur 16 tahun dan akan mengambil spm pada 2012.cita-cita saya adalah menjadi juruterbang.selepas spm apakah perkara yang perlu saya buat untuk jadi juruterbang???

  23. wow…that my ambition..!!I wanna be a pilot..saya ingin menuju kerjayaan saya walau bagaimanapun…juruterbang adalah cita cita saya…saya baru berumur 16 tahun..saya harap anda boleh membantu saya.. i hope i can do it…

  24. pilot adlh ct2 sy sjk kecil lg
    ssy br umur 15
    sya hrp anda blh bntu sy untuk mcpai ct2 sy

  25. sorry to say, its hard to be an airlines pilot..and this kind of way its not practical..coz i’ve been in airlines as a pilot more than 5 years..masa nk study n dapatkan ATPL/IR punya susah,loan n scholarship dapat pun still kena bayar yuran kira rm250k..n nk dapatkan ATP License kurang2 kena study 3 tahun..masa tu memang bertolok gadai..n utk jd pilot byk scheme n protokol yg kena lalui..tp air asia suruh org buatblog je dah boleh jd pilot..lama2 profession as a PILOT ni jd mcm org jual sayur kt pasar n sama jer mcm drebar bus rapid kl..patutlaa rmai cadet yg kurang berpontensi n rating rendah diserap ke air asia..n of course gaji lagi rendah than others airlines..

  26. to jason: i am totally support ur statement bro..currently i m studying aviation stuff at Asia Pacific Flight Training..with MAS cadet pilot programming,even MAS gve a contract n scholarship..there’s a few thing that i hve to pay with my own money..but this is ridicolous..u hve to credit in physic,math,english and a few science subject to apply and to be an airlines pilot..that one is only basic requirement to be an airlines pilot..and of course there’s a lot of thing that u have to pass such as interview, pyschomotor test and pyschometric test..but, anything can be happen..good luck for those who wanted to be an airlines pilot with just write a blog:-)

  27. saya masih bersekolah menengah dan baru nak ambil PMR. saya sangat berminat terhadap alam penerbangan, dari kecil saya bercita-cita untuk menjadi capten penerbangan wanita yang berjaya dan boleh sampai ke tahap antarabangsa. tpi malangnya saya x tahu saya boleh capai cita saya / tak. tolong beri tunjuk ajar dan doakan kejayaan saya ye. saya juga ingin menjadi pelajar yang cemerlang dan wanita yang berjaya begitu juga dengan anda. harap sokongan padu anda….. see you again. thank you

  28. boleh saya tahu apa pelajaran yg harus dikuasai untuk menjadi juruterbang?

  29. pilot…soo good. kerjaya ini amat mencabar dan menarik. saya sangat berminat terhadap kerjaya ini. Adakah saya akan berjaya? i hope you will answer me in what cos that i have to take if I want to be a success pilot. Pleasa help me!!!! I need your support and your help. Thank you..

    • mesti lulus FIZIK,MATH ATAU ADD MATH,BI,DAN MANA2 SUBJEK SAINS untuk SPM..so adik lepas PMR..adik kena ambil jurusan sains tulen atau sains extreme..tu semua basic untuk layak jadi pilot..tapi,so far..sekarang ni dekat malaysia belum menyediakan lagi biasiswa untuk mana2 pilot perempuan..adik boleh daftar di seklolah penerbangan yang terdapat di malaysia,antaranya,MFA kt melaka dan APFT kt Kelantan..tapi yuran dia mahal..kalau berminat,lepas abis SPM and lulus semua subjek di atas sekurang-kurangnya 5C..adik boleh laa apply mana2 sekolah penerbangan..

  30. sye bru berumur 16 thun..
    akn mngambil spm pd thun 2012..
    cmne nak dapat biasiswa untuk pilot..

  31. assalamualaikum
    bestnye jdik pilot,,tpi nape mesti kne pandai math?dahla sye ni buta math!
    susah2..
    bgitu bnyak ye halangan yg msti dtempuhi to be a pro pilot..
    harap2 la cita2 sye t’capai suatu ari nanti.AMIN..

    • Assalamualaikum…^-^Cita-cita untuk menjadi juruterbang sudah lama tertanam ddalam diriku….sejak dibangku sekolah lg saya sudah mengimpikan perkara ini…>_<sejak saya berumur 4 tahun ibu bapa sering membawa saya ke lapangan terbang untuk melihat juruterbang menerbangkan kapal terbang….sewaktu saya berumur 12 tahun saya telah merasa cara membawa kapal terbang walaupun hanya menggunakan "SIMULATOR"tp ianya amat menerujakan diri saya….=D

  32. mhl sngt ke yuran nk jdi pilot ni? boleh saye tahu..saya nk sngt jdy pilot! saya pernh terbaca 1 artikel..err..yurannye RM 250000…btl ke?

Komen

Nama
Web