Cathay Pacific ialah syarikat penerbangan antarabangsa yang terkemuka, dan menerbangkan berjuta-juta penumpang ke seluruh dunia setiap tahun. Syarikat tersebut baru-baru ini mengumumkan bahawa pangkalan mereka telah digodam, dan maklumat peribadi untuk 9.4 juta pelanggan mereka turut dikompromi dalam kejadian tersebut.
Diantara maklumat yang tertiris di dalam godaman tersebut termasuklah butiran pasport, kad pengenalan, kad kredit, mata ganjaran penerbangan kerap, komen khidmat pelanggan dan juga sejarah penerbangan.
Cathay Pacific juga menyatakan kata laluan akaun pelanggan tidak terjejas, tetapi dengan butiran yang sudahpun tertiris, ini bukanlah sesuatu yang akan mengurangkan kerisauan mereka yang sering terbang bersama-sama dengan syarikat tersebut.
Walaupun laporan mengenai godaman ini baru sahaja diumumkan, Cathay Pacific berkata mereka menyedari bahawa terdapat aktiviti yang mencurigakan didalam rangkaian pangkalan data mereka pada bulan Mac tahun ini.
Apabila mereka menyedari bahawa maklumat para pelanggan mereka telah tertiris, pihak Cathay Pacific menyatakan mereka terus menutup semua kerentanan di dalam sistem IT mereka, dan telah menjalankan penyiasatan kedalam bagaimanakah maklumat tersebut dikompromi.