PLUS telah mula mengimplementasi pengenalan pembayaran secara RFID pada lebuhraya utara-selatan sejak minggu lepas.
Sejak pengenalannya, PLUS mengatakan mereka melihat transaksi mencapai kadar 10% menggunakaan RFID, sekaligus memperlihatkan peralihan yang memberansangkan.
Pada masa yang sama, PLUS turut mengatakan mereka menghargai maklumbalas orang ramai berkenaan masalah yang timbul di plaza tol. Selari dengannya, PLUS telah mengambil beberapa langkah untuk memudahkan urusan pengguna.
Antaranya adalah termasuk menyediakan kakitangan tol dengan peranti mudah-alih untuk mengimbas tag RFID sekiranya pengesanan di lorong RFID mengalami masalah.
Sekiranya tag masih tidak dapat dikesan, kupon untuk diagnostik pengesanan penuh akan dikeluarkan untuk digunakan di pusat fitmen Touch ’n Go terdekat. Jika tag RFID dilihat masih mempunyai isu pengesanan selepas ujian, Touch ’n Go akan gantikan tag RFID secara percuma.