Fahmi Fadzil hari ini berkongsi mengatakan kini melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, mutu perkhidmatan telekomunikasi diberikan perhatian, dan kerajaan ingin memastikan pengguna menikmati pengalaman internet yang baik.
Beliau turut mengulas mengatakan terdapat beberapa metrik dalam memastikan kualiti penawaran perkhidmatan telekomunikasi – dan ia bukan terhad kepada kualiti perkhidmatan semata-mata, tetapi turut boleh dilihat dari segi metrik kualiti pengalaman dan sebagainya.
Fahmi Fadzil telah mengeluarkan arahan kepada pihak SKMM untuk memastikan pelbagai masalah berbangkit melibatkan telekomunikasi diselesaikan menjelang Jun tahun ini.
Pada hari ini, ia sedia dikatakan sekitar 97% kawasan berpenduduk di Malaysia diliputi oleh rangkaian telekomunikasi. Namun, dari segi kualitinya, ia masih agak teruk – dengan pelbagai kelopongan liputan, membuatkan sering terjadi perkhidmatan terganggu, atau mengalami talian terputus ketika dalam panggilan.
Beberapa kaedah boleh digunakan dalam mengatasi dan memastikan talian kekal bersambung, termasuk penggunaan perayauan domestik yang membolehkan sesuatu syarikat telekomunikasi menggunakan infrastruktur syarikat lain untuk menawarkan perkhidmatan. Ini mungkin menjadi salah satu kaedah dalam mengatasi masalah kelopongan liputan.
Fahmi Fadzil turut berkongsi beberapa masalah utama yang akan diberikan perhatian untuk diatasi adalah kesesakkan rangkaian, dan juga terputus talian ketika digunakan.
SKMM telah diarahkan untuk menyelesaikan masalah ini menjelang Jun 2023 kelak. Maklumat lanjut berkaitan pelaksanaan ini dijangka dkongsikan dalam masa terdekat.