MYAirline pada awal pagi ini membuat kejutan dengan mengumumkan penggantungan perkhidmatan berkuat-kuasa serta-merta – sekaligus memberikan kesan kepada pelbagai penumpang yang telah merancang penerbangan dengan perkhidmatan MYAirline.
Kini, lanjutan daripadanya, MYAirline berkongsi lanjut, dan meminta maaf kepada semua penumpang mereka yang terkesan kerana tidak memaklumkan lebih awal. Mengikut perkongsian MAHB, ia dijangka sekitar 5000 penumpang terkesan disebabkan penggantungan perkhidmatan MYAirline ini.
MYAirline menyatakan disebabkan oleh masalah kewangan yang dihadapi syarikat berkenaan, mereka tidak dapat membantu penumpang terkesan dengan serta-merta.
Pada masa yang sama, MYAirline minta pengguna menghantarkan emel kepada [email protected] untuk memulakan proses pemulangan bayaran kembali. Ia tidak dinyatakan berapa lamakah proses berkenaan akan diambil sebelum penumpang menerima kembali bayaran mereka.
Pada masa yang sama, MYAirline turut berterima kasih kepada perkhidmatan penerbangan lain yang menghulurkan bantuan kepada penumpang terkesan.
MYAirline turut menekankan mereka sedang melihat kepada pelbagai perkara dalam mengaktifkan kembali perkhidmatan mereka.