Bank Negara Malaysia kini mengumumkan telah mengenakan “Penalti Monetari Pentadbiran” terhadap Maybank dan juga CIMB , disebabkan oleh ketidakpatuhan serta gangguan perkhidmatan berpanjangan. CIMB dikenakan denda sebanyak RM760,000, sementara Maybank pula dikenakan denda sebanyak RM4,320,000.
Untuk Maybank, gangguan perkhidmatan antara 1 Jun 2023 sehingga 31 Mei 2024 dirujuk, dimana aplikasi Regional Mobile Bank Platform dan MAE Maybank mengalami gangguan berpanjangan serta terhenti tidak dirancang. Siasatan punca insiden didapati adalah disebabkan oleh ketidakupayaannya untuk melaksanakan langkah pemulihan gangguan sistem luar jangka dengan berkesan dan segera, lantas mengakibatkan kesan yang serius terhadap pengalaman antara muka (interface) perkhidmatan perbankan dalam talian untuk pelanggan dan pihak lain yang berkenaan. Langkah-langkah yang diambil oleh Maybank untuk mengukuhkan lagi aplikasi dan daya tahan infrastrukturnya seperti yang ditetapkan oleh BNM juga tidak lengkap pada masa insiden, lantas menjejaskan kesan pemulihan.
Untuk CIMB pula, gangguan perkhidmatan pada 8 dan 9 April 2024 dirujuk, membuatkan pelanggan CIMB mengalami gangguan perkhidmatan berpanjangan melibatkan perbankan elektronik, ATM, serta kad debit dan kredit. BNM mengatakan siasatan punca insiden tersebut mendapati bahawa ketidakpatuhan CIMB disebabkan oleh kegagalan proses tindak balas dan pemulihan untuk menghentikan gangguan sistem dengan segera, lantas memberikan kesan terhadap tahap ketersediaan perkhidmatan perbankan penting untuk pelanggan dan pihak lain yang berkenaan.
Kedua-dua pihak, Maybank dan CIMB telah melakukan pembayaran Penalti Monetari Pentadbiran ini kepada pihak Bank Negara Malaysia.