Carian
Pandang Pertama Leapmotor C10 – SUV Elektrik Daripada Stellantis Yang Akan Hadir 16 Oktober Ini
September 23, 2024 Ikhwan Nazri

Bagai cendawan yang tumbuh lepas hujan, menjelang penghujung suku terakhir tahun ini bakal menyaksikan pelbagai kenderaan elektrik di jual di Malaysia. Salah satu jenama baharu yang akan memasuki pasaran tempatan adalah Leapmotor dengan SUV elektrik mereka iaitu C10 yang akan hadir seawal Oktober hadapan.

Leapmotor merupakan jenama kereta elektrik dari China, dan pada tahun lepas mereka merupakan salah satu antara tiga jenama EV baharu di China, malah sehingga Julai 2024 telah menjual lebih dari 400,000 kereta elektrik. Kini di bawah Stellantis, iaitu kumpulan automotif yang turut memayungi jenama-jenama besar seperti Peugeot, Maserati, Citroen, mereka akan menjadi jenama pertama di bawah kumpulan ini yang akan menawarkan kereta elektrik pertama untuk pasaran tempatan. 

Leapmotor C10 jelas sekali merupakan SUV elektrik yang mempunyai saiz menghampiri Proton X90, namun hanya mempunyai lima tempat duduk. Ia dikuasakan cip pemprosesan Qualcomm Snapdragon, dipacu oleh motor elektrik yang memberikan kuasa 160kW, (218PS) dan 320Nm tork, mempunyai jarak perjalanan sehingga 420km dan boleh dicaj 30%-80% dalam masa 30 minit. 

Sewaktu artikel ini tulis, spesifikasi penuh tidak diumumkan dan tiada sebarang maklumat mengenai kelajuan pengecasan, mahupun berapa banyak pilihan model yang akan ditawarkan. 

Namun apa yang pasti, Leapmotor C10 yang dipertunjukkan di acara media ini tampil elegan dengan dua paparan informasi, dengan salah satunya merupakan paparan untuk pemandu. Paparan besar di ruang tengah dapat melancarkan pelbagai aplikasi, namun buat masa ini tiada sebarang integrasi dengan Android Auto mahupun Apple Carplay yang boleh dilancarkan.

Ia turut hadir dengan bumbung lutcahaya panorama serta kusyen yang mempunyai material Oeko-Tex yang mesra untuk kanak-kanak. Material ini dikatakan tidak beracun dan juga tidak menggunakan bahan kulit bagi memastikan kelestarian alam.

Dari segi keselesaan, terdapatnya beberapa mod pilihan yang akan mengubah kedudukan tempat duduk mengikut kesesuaian seperti Nap Mode yang membolehkan anda lelap seketika, atau Camp Mode yang membolehkan penggunaan tenaga minima. Malah ia turut hadir dengan sistem pengudaraan pada tempat duduk, membolehkan pemandu senantiasa berasa selesa lebih-lebih lagi untuk pemanduan jarak jauh. 

Namun satu perkara yang mungkin pemandu perlu biasakan adalah penetapan arah pengudaraan menerusi paparan. Ia mungkin kurang praktikal untuk diubah sewaktu memandu kerana memerlukan perhatian, berbanding tuil fizikal. Namun terdapat dua butang yang boleh diubah fungsinya, terletak pada cabang stereng dan juga pada posisi atas – berhampiran cermin pandang belakang. 

Saya berkesempatan memandu di perkarangan kawasan acara ini dan satu perkara yang boleh dipuji adalah fungsi kustomasi untuk pemanduan anda. Biasanya pengguna mungkin hanya boleh memilih mod Ekonomi, Biasa, atau Sport untuk pemanduan lebih bertenaga. Dan mungkin tetapan kustomasi hanya ada untuk kenderaan yang lebih mahal, atau berprestasi tinggi. Leapmotor C10 membolehkan pengguna menetapkan tahap pecutan, tahap pembrekan janaan semula, dan juga tahap respons stereng pemandu.

Buat masa ini tiada sebarang harga mahupun spesifikasi akhir yang dikongsikan pihak Stellantis namun apa yang pasti Leapmotor C10 bakal memberikan saingan sengit sekiranya ditawarkan pada julat harga RM 150K-RM 170K kerana itu adalah julat harga kereta elektrik yang popular di Malaysia, iaitu BYD Atto 3 dan juga Tesla Model Y. Sama-sama kita nantikan pelancaran kereta ini pada 16 Oktober kelak. 

Komen