Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Gobind Singh Deo hari ini melalui akaun Twitter beliau meminta untuk TM mengambil langkah untuk menjelaskan masalah atau had yang dipunyai Streamyx kepada pelanggan mereka. Beliau meminta TM supaya memberikan respon kepada pelanggan Streamyx, dan bukan sekadar berdiam diri sahaja. Apatah lagi dengan ramai pengguna di Malaysia yang masih menggunakan Streamyx untuk sambungan internet.
TM seharusnya lebih prihatin. Berikanlah penjelasan berkenaan isu Streamyx kpd pelanggan mereka. Apakah cadangan utk selesaikan isu ini? Kalau infra copper Streamyx tidak mampu memberikan kelajuan tinggi, sila nyatakan dan sebut dgn jelas apakah langkah seterusnya? https://t.co/6Vc0Aw4uB1
— GobindSinghDeo (@GobindSinghDeo) November 17, 2018
Seperti ramai sedia maklum, perkhidmatan Streamyx mempunyai had kelajuan yang boleh ditawarkan memandangkan ia menggunakan sambungan berasaskan kuprum. Ia mengehadkan kepada kelajuan maksima yang ditawarkan TM kepada pelanggan Streamyx sehingga 8Mbps sahaja pada hari ini.
TM sebelum ini telah menyatakan akan melakukan penaik-tarafan kepada sejumlah pelanggan Streamyx daripada pelan sedia ada kepada pakej Unifi. Walaubagaimanapun, syarikat telekomunikasi berkenaan tidak menyatakan sebarang perkara berkaitan untuk pelanggan-pelanggan dilokasi yang tidak disokong oleh rangkaian fiber.
Pada masa yang sama, salah satu perkara yang menimbulkan ketidak-puashatian pelanggan Streamyx bukanlah disebabkan penawaran kelajuan, tetapi disebabkan harga penawarannya. Sehingga kini, TM tidak mengemaskini harga penawaran Streamyx, dimana ia ditawarkan pada harga mencapai RM110 untuk 1Mbps. Hal ini menimbulkan kemarahan lagi dikalangan pengguna Streamyx sedia ada memandangkan potongan harga drastik yang dinikmati pengguna pakej Unifi, tetapi pengguna Streamyx yang sedia menyokong TM sekian lama tidak menerima sebarang potongan dibawah harga jalur-lebar baru tahun ini.
Ya. Kalau pelanggan cari perkhidmatan lain kerana tiada communication and PR, dan perniagaan terjejas, jangan salahkan pihak lain pula. Now is the time for TM to take proactive measures and improve. https://t.co/0vyELCsBMj
— GobindSinghDeo (@GobindSinghDeo) November 17, 2018
SKMM sebelum ini telah menyatakan yang mana TM dan Maxis akan menaik-taraf rangkaian ADSL ke gentian optik secara berperingkat. Tetapi, pengguna masih memerlukan jawapan sama ada adakah mereka masih terpaksa menanggung harga bayaran yang sangat tinggi sehingga ia berjaya dilakukan. Ataupun, adakah kita akan melihat TM terus senyap tanpa memberikan jawapan kepada para pelanggan Streamyx.