Kerajaan telah sedia mengumumkan bakal menamatkan perkhidmatan 3G menjelang penghujung tahun ini. Selari dengannya, sejumlah penyedia telekomunikasi telah mula memaklumkan pengguna berkaitan dengan perubahan ini.
Untuk makluman, pelbagai syarikat telekomunikasi sedia mempunyai rangkaian 2G untuk membolehkan sejumlah perkhidmatan terus digunakan seperti biasa – termasuk ciri panggilan suara.
Seperti ramai sedia maklum, Telekom Malaysia bekerjasama dengan penyedia seperti Celcom untuk rangkaian 2G dan 3G bagi digunakan oleh Unifi Mobile. Perkara ini turut disahkan oleh SKMM kepada kami.
Namun begitu, dengan penutupan rangkaian 3G, pihak Telekom Malaysia meminta dan mengalakkan pengguna menggunakan perkhidmatan VoLTE atau aplikasi seperti WhatsApp dan sebagainya untuk tujuan panggilan suara.
Pertanyaan kami kepada CEO Telekom Malaysia sendiri mengatakan pihak TM sedar akan berkenaan perkara ini, dan sedang dalam perbincangan dalaman untuk memikirkan cara alternatif untuk memastikan pelanggan sentiasa mempunyai sandaran sekiranya terdapat masalah mengakses VoLTE.
Rangkaian 3G akan ditutup sepenuhnya pada penghujung 2021 ini – dan masih mempunyai tempoh yang secukupnya untuk penyedia dan pengguna bersedia untuknya.