Semalam Asia Internet Coalition (AIC), persatuan yang mewakili sejumlah syarikat-syarikat teknologi global seperti Apple, Facebook, Google, Expedia Group, Amazon, Line, LinkedIn dan sebagainya telah mengeluarkan kenyataan yang memperlihatkan kegusaran tentang keperluan lesen media sosial di Malaysia.
Tidak sampai sehari selepas kenyataan diterbitkan, ia kini telah dipadam dan digantikan dengan kenyataan baharu. Tiada lagi kenyataan mengatakan rangka kerja pelesenan ini “tidak boleh dilaksanakan”. Sebaliknya ia digantikan dengan kenyataan rangka kerja pelesenan ini akan memberi kesan buruk kepada inovasi dengan meletakkan beban yang tidak wajar pada perniagaan. Ia akan menghalang pelaburan berterusan dan pelaburan masa depan kerana kerumitan serta kos pematuhan.
Walau bagaimanapun AIC masih berkata perubahan yang dilakukan tanpa pelan hala tuju yang jelas atau penglibatan industri berisiko menjejaskan kestabilan ekosistem yang bergantung pada inovasi, fleksibiliti dan keterbukaan. Ini akan memberi kesan mendalam kepada pemain yang sudah mapan, syarikat baru yang baru muncul, perniagaan kecil, dan ekonomi digital yang lebih luas.
Kenyataan baharu diterbitkan selepas pihak Grab, yang merupakan ahli AIC mengeluarkan kenyataan rasmi mereka sendiri yang tidak bersetuju dengan kenyataan asal.
Seperti yang sedia maklum, semua platform-platform permesejan dan juga media sosial yang mempunyai sekurang-kurangnya 8 juta pengguna tempatan perlu memohon untuk lesen pengendali platform media sosial bermula 1 Ogos 2024, dan akan berkuatkuasa pada 1 Januari 2025 ini.